Om mina älskade hundar




Här kommer en liten utmaning om mina killar:
Ni som vill får gärna kopiera den :).

Vad heter dina hundar?
Honey Paj´s Jasny Jaskrawi "Jasny"
Fantasio´s Kent "Diesel"
Honey Pajs´s Xider Xpert Lime "Lime"

Varför valde du just dessa namnen och vilka andra namn funderade du på?

Jasny: Eftersom han heter Honey Paj´s Jasny Jaskrawi i stamtavlan tyckte jag att det var kul och passande att han fick heta Jasny. Plus att det inte finns någon annan hund som heter det :). Jag funderade även på namnet Casper, fast jag är glad att det inte blev det.

Diesel: Jag tycker mycket om namnet Diesel och det har jag alltid gjort. Redan innan jag köpte Diesel hade jag bestämt mig för att han skulle heta det. Jag funderade faktiskt inte på något annat namn.

Lime: Jag tycker att Lime är ett fräckt namn, så därför fick han heta det :). Dessutom vet jag ingen annan hund som heter det. Det är ju alltid kul med ett ovanligt namn. Innan jag köpte Lime funderade jag även på namnet Boss.

När är dina hundar födda?
Jasny:
11 November 2005
Diesel: 23 December 2007
Lime: 15 Juni 2008

Vilken ras är det och vilka färger har dom?
Jasny:
Långhårig chihuahua och cremefärgad.
Diesel: Korthårig chihuahua, som är registrerad hos SKK som sobel. Fast nu är han mer guldig och fawn i färgen.
Lime: Korthårig chihuahua och färgen är creme (dock ljusare än Jasny).

Vad väger dina hundar?
Jasny:
2,2 kg.
Diesel: 1,4 kg. Han är en "mini-kille" :).
Lime: 2,2 kg.

Var köpte du hundarna och vad kostade dom?
Jasny och Lime har jag köpt hos Gunilla Ryhle på kennel Honey Paj´s. Båda kostade 17 000 kr. Dock är dom värda varenda krona!
Diesel har jag köpt på kennel Fantasio´s hos Diana Lieswall. Han kostade 
14 000 kr och är givetvis också värd varje krona!!

Varför valde du just den rasen?
Därför att det är en ras som passar mig alldeles utmärkt. Den är liten, söt, tuff, lättlärd och OTROLIGT tillgiven! Jag blir så glad av dessa hundar och dom gör mig så lycklig. Jag känner något speciellt för rasen chihuahua... Dessutom har jag alltid varit väldigt glad för små hundar. Kanske är det för att jag själv också är liten? :)

Har du deltagit i några tävlingar med hundarna?
Jag har ställt ut alla tre ett par gånger. Jasny kan jag tyvärr inte ställa ut längre, eftersom han har dragit ut en hörntand på grund av en olycka som hände när han var omkring 5 månader.
Diesel är väldigt tunn i kroppen just nu, så jag har inte ställt honom på ett tag.
Lime har en fantastisk kropp, men det har inte blivit av att jag har ställt honom på några månader, eftersom mamma är sjuk. Därför har jag inte haft tid och lust med det.

Är hundarna rädda för något?
Nej, det är dom inte.

Vill du ha fler hundar av samma ras?
Ja, det vill jag absolut! Dessa hundar är de bästa som finns och jag älskar dom så otroligt mycket.

Kan hundarna några konster och lydnad?
Javisst kan dom det :). Jasny kan bland annat "dansa", "sitt", "ligg", "stanna", "gå in i buren", inkallning, "nej" m.m. Om jag säger "ska vi gå en runda?" eller "ska vi åka bil?", så blir han jätteglad och hoppar på mig och viftar på svansen fort som bara den :).
Diesel och Lime har jag inte lärt "sitt" och "ligg", eftersom dom ska vara utställningshundar. Fast dom är duktiga på inkallning, "stanna", "nej", "gå in i buren" m.m.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha tusan, jag som utmanade dig på den. Men intressant att läsa ändå =)

2009-03-11 @ 23:22:44
URL: http://echolife.blogg.se/
Postat av: SANAZ

Nej vilka söta!!! :)

2009-03-12 @ 14:08:52
URL: http://HTTP://SANAZ.BLOGG.SE

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0